http://la.lv/index.php?option=com_content&view=article&id=322581:uakovs-un-via-lsaskaar&catid=93:la-komentri&Itemid=295
Ieraudzīju televīzijā vienu no "Saskaņas centra" nākamajiem premjera kandidātiem, Rīgas šā brīža "birģermeistaru" Nilu Ušakovu. Patiesību sakot, televizorā es viņu redzēju arī pirms tam, taču šoreiz galvaspilsētas galva runāja par to, ko darīs tad, ja kļūs par visas valsts valdības galvu. Vai, pareizāk sakot, ko vēlēsies nedarīt.
Viņš un "Saskaņas centrs", lai attaisnotu savu nosaukumu, proti, lai saskaņa valdītu katrā latvieša un latvijieša miteklī, rosinās trīs gadus nerunāt par nacionālajiem un vēstures jautājumiem. Pievērsīšoties tikai ekonomikai un sociālajām problēmām. Skaidrs, kas pie mūsu nelaimēm ir vainojams. Nav ko ēst, bet mēs te par okupāciju un savu latviešu valodu...
Retorika demagoģiska un diezgan grūti izprotama. Nav skaidrs, ko Rīgas mērs saprot ar nerunāšanu par vēsturi. Vēsture ir objektīvs lielums, akadēmiska zinātne, kura pastāv neatkarīgi no tā, vai "Saskaņas centrs" grib par to runāt vai ne. Skaidrs, ka priekšvēlēšanu gaisotnē atsevišķu politisko spēku pārstāvjiem ir dikti grūti vai pat neiespējami izrunāt lingvistiski tik sarežģītus svešvārdus kā "okupācija", "aneksija", "inkorporācija", tomēr, cik atceros, vēsturi māca arī vispārējās mācību ie-
stādēs, kur attiecīgos mūsu valsts pastāvēšanas un valstiskuma likvidēšanas notikumus skolotāji arī kaut kā cenšas skaidrot. Vai Rīgas mērs, kad kļūs par premjeru, rosinās trīs gadus skolās nemācīt šo sabiedrībai bīstamo priekšmetu? Vai Latvijas Universitātē uz trim gadiem tiks likvidēta Vēstures un filozofijas fakultāte? Iespējams, to varēs pamatot ar līdzekļu ietaupījumu. Un arī vēsturnieku te "savairojies"...
Labi, ieviesiet moratoriju par strīdīgajiem vēstures jautājumiem. Bet tādā gadījumā arī 9. maijā nav ko meklēt pie pieminekļa Rīgas atbrīvotājiem no vācu jūga, šajā dienā būtu jārunā tikai par bezdarba samazināšanu un ārvalstu investīcijām Latvijas ekonomikā, nevis no tribīnes jāsumina tās pilsētas ieņēmēji, kuras slimnīcu medicīniskos pakalpojumus Rīgas mērs izmantoja grūtā brīdī. Nesauciet padomju laiku par "okupāciju", tad esiet konsekventi un arī vācu valdīšanas laiku (1941–1945) sauciet par "nelabprātīgu iekļaušanu Lielvācijas reihā" vai kā tamlīdzīgi. Un nekādu dzeltenmelnu lentīšu! Ne pie mašīnām, ne pie uzvalku atlokiem.
Vēl mani mulsināja Rīgas mēra atbilde uz vaicājumu, kas tad, viņaprāt, ir tie problemātiskie nacionālie jautājumi, kuriem trīs gadus nevajag pievērsties. Viņa atbilde bija, ka tie ir lielais nepilsoņu skaits, krievu valodas pielietojums un nepietiekamā minoritāšu pārstāvniecība valsts pārvaldē. Nepilsoņi un krievu valodas oficiāla statusa noteikšana ir promaskavisko politisko spēku uzmanības lokā kopš laika gala. Par to daudz runāts un spriests, bet nacionālo minoritāšu pārstāvniecība valsts pārvaldē kā obligāta prasība būtu pret visiem veseliem saprātiem. Hipotētiski iedomāsimies, kā tas būtu iespējams. Tātad – obligāti jāņem darbā krievi, ukraiņi, ebreji, baltkrievi tikai tāpēc, ka viņi tādi ir? Un jālaiž vaļā latvieši, jo to kaut kur kādā valsts kantorī ir par daudz? Par sevi šajā gadījumā tik daudz neuztraucos, jo teorētiski "pavelku" gan uz krievu, gan latvieti... Labi vien, ka trīs gadus vēl par to nebūs jāuztraucas. Bet varbūt cilvēkiem vienkārši der padomāt, vai par šādu "saskaņu" vēlēt.
LIETAS BŪTĪBA
Vai rosinās trīs gadus nemācīt vēsturi skolās un likvidēs Vēstures un
filozofijas fakultāti?
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru