Soli pa solim latvieši savas pasivitātes, vienotības un
nacionālā lepnuma trūkuma dēļ zaudē savu atšķirīgo raksturu un pozīcijas krievu
priekšā, pamazām atgriežoties pie tā, ka valsts tiek pārvērsta par krievu
republiku, vēsta Izraēlas laikraksts “The Jerusalem
Post”.
Tādu skatījumu Izraēlas angļu valodā iznākošā laikraksta viedokļu slejā
pauž žurnālists un bijušais politiķis Josi Ahimers, norādot, ka Latvijas
piemērs sniedz vielu pārdomām citām mazām tautām, kuras grib pārņemt un
asimilēt lielāki kaimiņi.
Autors skaidro, ka mazā latviešu tauta 21 gadu pēc neatkarības atgūšanas no
represīvā komunistu režīma, tā arī nav spējusi realizēt savu atgūto brīvību,
ekonomisko potenciālu, nav spējusi kļūt par īstenu Eiropas valsti un neatņemamu
Eiropas Savienības sastāvdaļu.
Latvija nespēj pretoties skarbajiem demogrāfiskajiem procesiem un pamazām
atgriežas ”krievu lāča” apskāvienos. ”Latvija atkal ir okupēta – šoreiz ar
krievu masām, kas plūst uz to, apmeklējot, iegādājoties īpašumus un pakāpeniski
mainot tās [Latvijas] unikālo raksturu, lai būtībā to vēlreiz pārvērstu par
atjaunotu krievu republiku,” raksta Ahimers.
Autors norāda, ka puse Rīgā sastapto garāmgājēju runā krievu valodā, bet abas
tautas var atšķirt arī pēc to mentalitātes un uzvedības. Latviešu smalkums tiek
salīdzināts ar krievu rupjību, elegantais latviešu ģērbšanās stils ar ”lēto”
krievu gaumi, latviešu rezervētība ar krievu pļāpīgumu. Tagad šīs īpašības
saplūst cita ar citu, secina Ahimers.
Kā piemēru, kas ilustrē latviešu pasivitāti pret krievu dominēšanu, autors
min viesnīcā novēroto. Krievu ģimene uzvedas rupji, klaigā, bērni šūpojas uz
durvju rokturiem, bet pieklājīgais administrators neuzdrošinās neko aizrādīt.
Ahimers to salīdzina ar latviešu rīcību, neaizsargājot savu mazo zemi pret
krievu un Krievijas ietekmi, krievu kultūru un valodu. ”Kaut kādu iemeslu dēļ,
kā no debesīm sūtītu dekrētu, latvieši pieņem, ka savas zemes sākotnējā
rakstura zaudējums ir neizbēgams,” secina autors.
Latvijas krieviskošanu veicina arī latviešu došanās strādāt un dzīvot uz
Rietumiem, paliekot vienaldzīgiem pret pārmaiņām, kas notiek viņu dzimtenē. Ja
viņi kādreiz atgriezīsies, tad jāšaubās, vai vēl pazīs Latviju, prognozē
Ahimers. Savukārt tie, kas paliek Latvijā, saprot, ka ikdienas dzīvei te ir
vēlamas krievu valodas zināšanas.
Autors norāda, ka jau tagad aptuveni puse Latvijas iedzīvotāju ir krieviski
runājoši krievi, no kuriem daļa ir iebraukuši PSRS laikā, bet daļa jau pēc
neatkarības atgūšanas, lai izmantotu pievilcīgās valsts administratīvo vājumu.
Daudzi ierodas, lai pirktu te mājokļus, citus īpašumus un būtu kungi visās
jomās, raksta Ahimers.
Krievu klātbūtne ir jūtama visur un vairs nebūs ilgi jāgaida, līdz tie
veidos iedzīvotāju vairākumu Baltijas valstī, prognozē autors. ”Viņi jau
uzvedas augstprātīgi un kā pavēlnieki,” raksta Ahimers, norādot, ka
kūrortpilsēta Jūrmala ir kļuvusi par krievu pilsētu. Gandrīz visas mājas
pilsētā ir nopirkuši krievu bagātnieki, kas arī liecina par padošanos ārzemju
naudai un austrumu imperiālistiskajam kaimiņam, sakarības skaidro Ahimers.
”Latvijas parlaments ir atlicis mēģinājumu apstiprināt krievu kā otru
valsts valodu, bet uz cik ilgu laiku?” jautā Ahimers. ”Kā jau teicu, latvieši
pamazām zaudē savu unikālo raksturu, galvenokārt savu īpašību, svešiem
neizskaidrojamās pasivitātes un letarģijas, vienotības un sadraudzības trūkuma,
un vāja nacionālā lepnuma dēļ,” raksta Izraēlas laikraksts.
Autors nobeigumā citē kādu latviešu ārstu, ar kuru ir tiecies: ”Tā vairs
nav mūsu pašu Latvija, tā ir atšķirīga Latvija, Latvija, kas ir zaudējusi savu
lepnumu, savu identitāti. Mana Latvija ir zaudēta. Latvija vairs nevēlas darīt
neko pret krievu plūdiem.”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru