otrdiena, 2010. gada 30. marts

Ar Daimler kukuļošanu saistītie politiķi

Raksts nāk no: http://www.postfactum.lv/1/1/?id_news=37402
Pēc ASV Tieslietu ministrijas publiskotajiem atzinumiem var secināt, ka nauda kukuļiem, kas maksāta Latvijas amatpersonām, ņemta mākslīgi paaugstinot vienas vienības (autobusa) cenu, starpību "komisijas" veidā atmaksājot kukuļņēmējiem pēc izsoles beigām. Citiem vārdiem - daļu summas, kas maksāta kukuļos mūsu valstsvīriem, veidoja iedzīvotāju samaksātie nodokļi.

ASV Tieslietu ministrijas federālajā tiesā iesniegtajos dokumentos par Latviju norādīts, ka Daimler meitaskompānija EvoBus, izmantojot viltus līgumus ar vairākām amerikāņu firmām, veikusi nelegālus maksājumus kopsummā par 1.8 miljoniem eiro vismaz divām Rīgas domes partijām, kas norādītajā brīdī atradušās pie varas. Konkrēti uzvārdi dokumentos nav minēti, bet nav grūti uzzināt partijas un personas, kuras šajā laika posmā atradās pie varas vai bija atbildīgas par satiksmes nozari Rīgas domē.

ASV federālajā tiesā iesniegtajos dokumentos Rīgas dome (RD) figurē divās lietās.

"Sadarbība" sākās 1998.gadā....


Laika posmā no 1998. - 2000.gadam Daimler meitasuzņēmums Turcijā - MB Turk, ar Mercedes izplatītāja Latvijā "Silverstar" starpniecību piegādājis Rīgas pašvaldībai 40 pasažieru autobusus. ASV federālajai tiesai iesniegtajos dokumentos norādīts - par 40 autobusiem veikti t.s. nelegālie maksājumi - Daimler daļu summas pārskaitījis Mercedes izplatītājam Latvijā, bet otrs maksājums veikts uz kontu Vācijā. Summa, kas pārskaitīta izplatītājām, bijusi domāta kā "komisijas maksa" personām, kas palīdzēja Mercedes izplatītājam uzvarēt izsolē, norādīts ASV Tieslietu ministrijas sagatavotajos dokumentos.

Uzziņai: no 1997.- 2000.gadam Rīgas mērs ir Andris Bērziņš (Toreiz Latvijas ceļs, tagad - LPP/LC), bet satiksmes departamenta vadītājas lomu pildīja Linda Baltiņa.

Mūsu valstsvīri kļuva rijīgāki, kukuļi - lielāki

2000.gada augustā Rīgas dome ar mēru Andri Ārgali (toreiz tēvzemietis, tagad - TP) priekšgalā rīko nākamo izsoli par 117 pasažieru autobusu iepirkumu - līguma gala summa būs 21 miljons latu. Izsoles komisiju vadīja Satiksmes departamenta direktors Ivars Zarumba. Raidījums Nekā personīga norāda, ka komisijas sastāvā bija arī iepriekš minētā Baltiņa, galvenais finansists Raimonds Krūmiņš un tolaik domes uzņēmuma "Tālava", tagad Rīgas Satiksmes vadītājs Leons Bemhens un citi.

Izsole noslēdzās 2001.gada 27.martā, kad RD par uzvarētāju pasludināja jau zināmo Daimler meitaskompāniju EvoBus. Tieši šajā dienā par jauno Rīgas domes priekšsēdētāju kļūst Gundars Bojārs. Kopš minētās dienas RD koalīciju veidoja Latvijas Sociāldemokrātiskā strādnieku partija un apvienība "Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā". Partiju vadītāji šodien labi zināmas personālijas - Gundars Bojārs (tolaik LSDSP, tagad - LPP/LC) un vicemērs Sergejs Dolgopolovs (tolaik PCTVL, tagad SC).

Pirmā daļa pateicības par Daimler produkcijas izvēli Latvijas amatpersonām tiek 2002.gada jūlija beigās, EvoBus izmantojot Delavērā (ASV) reģistrētu kompāniju "Oldenburgh Financial Corporation".

Nākamais “komisijas” maksājums gandrīz 1 miljona eiro apmērā veikts laika posmā no 2003.gada aprīļa līdz 2006.gada decembrim, kad EvoBus Rīgai piegādāja atlikušos 99 pasažieru autobusus. Kukulis maksāts, izmantojot Oregonā (ASV) bāzētu kompāniju “United Petrol Group LLP (UPG)” un vēl kādu citu firmu.

Pēc 2005.gada pašvaldības vēlēšanām RD koalīciju veidoja Jaunais laiks, Tautas partija, LPP un TB/LNNK ar mēru Aivaru Aksenoku.

Vācijas Mercedes-Benz ražotāju nesodīs par kukuļdošanu

Starptautiska mēroga korporācijas nekad netiek apsūdzētas kukuļdošanā. Gandrīz neviena lieta nav beigusies ar formālām apsūdzībām kukuļošanā, bet gan - visas ir atrisinātas noslēdzot t.s. izlīguma vienošanos. Ari šoreiz ASV Tieslietu ministrija kompānijai Daimler oficiāli nav izvirzījusi apsūdzības kukuļdošanā, bet gan - par nodomu veikt kukuļdošanu.

Minētajām juridiskajām niansēm ir nozīmīga loma, jo apsūdzība tikai “par nodomu” veikt kukuļošanu ļauj apsūdzētajam izbēgt no kriminālsoda, samaksājot uzliktās soda naudas par lietas izbeigšanu.

ASV valdība noteikti ir lieliski informēta par Eiropas Savienības (ES) likumdošanu, kas precīzi nosaka – ja kompānija kaut reizi ir bijusi apsūdzēta kukuļošanā, tai automātiski tiek liegta iespēja piedalīties ES valstu izsolēs vai konkursos. Acīmredzami šis ir iemesls kā dēļ ASV Tieslietu ministrija oficiāli neapsūdz Vācijas Daimler kukuļdošanā. Atbildību par to uzņēmās citu valstu pārstāvniecības, atzīstot apsūdzību pamatotību.

ASV Vašingtonas federālā tiesa savu lēmumu paziņos 1.aprīli.

KNAB uzticēts izmeklēt kukuļošanas lietu

Arī mūsu mazajā Latvijā ir ierosināta izmeklēšana, vismaz ģenerālprokurors Jānis Maizītis ir aicinājis Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB) izmeklēt iespējamo Rīgas domes amatpersonu kukuļošanu saistībā ar "Mercedes" autobusu iegādi.

PostFactum.lv

Avots: Nekā personīga

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru